Na każde trzy ataki cyberprzestępców w branży TSL, dwa są udane

Ataki hackierskie w branży TSL są sporym problemem

Raport „Błękitna Analiza 2023” przedstawiony przez firmę PICUS, lidera w dziedzinie technologii symulacji i przełamywania zabezpieczeń, pokazuje, że skuteczność ochrony w sektorze transportowym i logistycznym osiąga poziom 65%. Oznacza to, iż z trzech podejmowanych ataków, dwa przynoszą skutek. Mimo rosnącej świadomości ryzyka cybernetycznego wśród przedsiębiorstw tego sektora oraz regulacji wprowadzanych przez dyrektywę NIS2, wciąż pojawiają się wyzwania w skutecznej obronie przed cyberzagrożeniami.

W pierwszym półroczu 2023 roku, eksperci zidentyfikowali przeszło 10 tysięcy unikatowych eksploitów, czyli programów wykorzystujących luki w oprogramowaniu. Jest to wzrost o 68 procent w porównaniu do danych sprzed pięciu lat. Eksperci z firmy Veeam zwracają uwagę, że aż 83 procent przedsiębiorstw z Europy Środkowo-Wschodniej było narażonych na ataki szyfrujące dane z żądaniem okupu.

– Szybki rozwój infrastruktury sieciowej, niewystarczające tempo dostosowywań systemów zabezpieczeń oraz aktualne zawirowania geopolityczne i wyzwania w łańcuchach dostaw przyczyniają się do wzrostu cyberataków. Transport jest sektorem krytycznym dla gospodarki krajowej, co wymaga podwyższonej troski o zabezpieczenia – wyjaśnia Tomasz Szczygieł, autorytet w dziedzinie cyberbezpieczeństwa z firmy DEKRA. W kontekście dyrektywy NIS 2, która dąży do podniesienia standardów ochrony w sektorze IT, polskie przedsiębiorstwa transportowe mogą napotykać specyficzne wyzwania, w tym konieczność audytów zewnętrznych dostawców, ochronę danych w realnym czasie oraz inwestycje w zabezpieczenia – kontynuuje Szczygieł.

Proces weryfikacji dostawców z zagranicy często napotyka na trudności związane z różnicami w przepisach ochrony danych i standardach bezpieczeństwa. Poznawanie lokalnych uwarunkowań prawnych, w jakich operują dostawcy, wymaga gruntownej analizy i często prowadzi do wzrostu kosztów audytu i oceny. Procedura ta może być również czasochłonna i kosztowna, szczególnie dla firm z szeroką bazą dostawców.

Zapewnienie ciągłej ochrony danych wymaga zastosowania najnowszych technologii, stałego nadzoru nad siecią oraz aktualizacji systemów, co pociąga za sobą wysokie koszty i potrzebę posiadania specjalistycznej wiedzy. Problemem mogą być także systemy przestarzałe, bez wsparcia w zakresie bezpieczeństwa, wymagające inwestycji w nowoczesne rozwiązania i edukację pracowników.

Dla polskich przedsiębiorstw transportowych, dodatkowe wydatki na zabezpieczenie mogą być obciążeniem, szczególnie kiedy dysponują one ograniczonym budżetem. Inwestycje w nowoczesne technologie, szkolenia i audyty to wyzwanie, szczególnie dla mniejszych firm.

– Polskie przedsiębiorstwa muszą skupić się na edukacji kadry, inwestowaniu w systemy bezpieczeństwa i współpracy z specjalistami w tej dziedzinie. Monitorowanie i przystosowywanie się do aktualnych regulacji jest kluczowe – zaznacza Tomasz Szczygieł. Użytecznym narzędziem w tworzeniu bezpiecznej przestrzeni IT jest stosowanie się do międzynarodowych standardów bezpieczeństwa takich jak serie ISO 27000 – podsumowuje ekspert.

Zaciekawił Cię ten temat? Całość znajdziesz na stronie Log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistycznej, magazynowej i transportowej!